“Bukan Saja Menyusahkan, Solat Berjemaah Sebelum Balik Sekolah Tu Benda Bodoh!” – Datuk Zaid Ibrahim

Bukan Saja Menyusahkan, Solat Berjemaah Sebelum Balik Sekolah Tu Benda Bodoh! Sedih bila orang Islam sendiri yang mengutuk usaha Pejabat Pendidikan Daerah Kuantan yang mana mewajibkan pelajar sekolah seluruh kawasan berkenaan solat berjemaah sebelum pulang ke sekolah.

Tak tau tang mana yang dikatakan oleh bekas Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Zaid Ibrahim bahawa solat berjemaah tu menyusahkan pelajar!

Bukankah solat tu wajib dan solat berjemaah lebih besar ganjarannya? Kalau pelajar-pelajar tak diwajibkan solat berjemaah di sekolah, belum tentu semuanya akan solat di rumah.

Alah, bukannya lama, solat berjemaah tu ambil masa setakat 5 -7 minit je pun.

Menurutnya, arahan yang dikeluarkan bagi tujuan membina karakter warga sekolah dengan mendirikan solat adalah perkara yang mengarut!

“Amalan keagamaan ini semua menyusahkan pelajar, yang sudahpun terbeban dengan banyak lagi amalan-amalan lain sedia ada,” katanya menerusi blognya.

Nampaknya dia yang sebenarnya terbeban dengan solat berjemaah. Agak-agak dia solat cukup tak 5 kali sehari? Jeng..jeng..jeng…Nak solat berjemaah apatah lagi. Buang masa dan lagi bodoh ada la. Sedih betul dengan pemikiran bekas pak Menteri macam ni. Otak letak kat lutut agaknya kata netizen.

Kenyataan Zaid tersebut adalah respon kepada arahan Pegawai Pendidikan Daerah, Mohd Razali Mustafar yang mewajibkan pelajar mendirikan solat fardu secara berjemaah selepas tamat persekolahan.

Zaid juga mendakwa arahan mewajibkan solat itu sebagai amalan sempit yang tak membantu masyarakat Melayu untuk lebih pintar belajar, faham tentang tanggungjawab peribadi atau mendidik masyarakat agar lebih berdisiplin. Erm..suka hati kau la Zaid. Malas nak layan.

Tak hairanlah Zaid kena kecam dengan netizen. Perkara berkaitan agama boleh dikatakan sebagai benda bodoh!

Apa Komen Anda…

Sumber: CARI forum